Bantning

Bantning

Det finns flera sätt att gå ner i vikt, där de populäraste brukar omtalas i ord såsom bantning eller för den träningsintresserade "deffning". Det finns dock en mängd fördelar med att minska sin vikt utan att ta till så extrema metoder som bantning.

Varför är traditionell bantning farligt?

Att plötsligt begränsa näringsintaget, för att bara några veckor senare ta upp det igen, är inget som kroppen är van vid. Gör man detta upprepade gånger reagerar kroppen genom att sänka sin normala energiförbrukning, eftersom det är kroppens sätt att skydda sig mot svält.

När man väl har hamnat i den här sitsen och kroppen har satt sig i en defensiv stans är det väldigt svårt att återfå den till sin normala energiförbrukning igen. För vissa personer som har bantat regelbundet kan det ta uppåt ett år att återgå till normal förbränning.

Det är inte bara energiförbrukningen som börjar bete sig konstigt, utan ävenförsämra hormonbalansen, koncentrations-förmågan, minnet, immunförsvaret och inlärningsförmågan påverkas. Därför är det av stor vikt att man inte "svajar" i sitt näringsintag.

Att periodvis ersätta dåliga matvanor med ett otillräckligt näringsintag leder som sagt till flera negativa effekter, och kan i många fall t.o.m. göra att man går upp i vikt. Vill man gå ner i vikt långsiktig är det mycket viktigare att man förstår kroppen än att man försöker "lura" den med snabba bantningsmetoder.

Vad finns det för alternativ till traditionell bantning?

Utöver att många traditionella bantningsmetoder förespråkar det på-och-av-bantande vi har diskuterat så baseras de tyvärr också på dieter som är fettsnåla men kolhydratrika. Även detta ger konsekvenser för kroppens utveckling och förstör delar av den viktiga insulinkänsligheten.

Om man däremot går på en diet som tar hänseende till näringsintagets glykemiska index får man en balans mellan fett och kolhydrater som gör att insulinpåslaget minskas. Detta motverkar de blodsocker-svängningarna som skapar hungerkänslor och ett okontrollerbart sötsug.

Som resultat får den som bantar ständigt brottas med hungerskänslor och sötsug, vilket påverkar både koncentration och prestation. Det motsägelsefulla i många bantningsmetoder är att man belönar sig med det man helst av allt vill undvika.

Allt som allt så lämnar traditionella bantningsmetoder en ofta i en sits där man inte blir av med sina gamla matvanor, trots att man för tillfället förlorar ett par kilon. Den metod vi på GI Viktkoll baseras på ett mer långstiktigt tänk där tanken är att du inte ska känna dig övergiven när du har nått din målvikt.

En metod som tar hänseende till din långsiktiga viktminskning!

GI Viktkolls 3-stegsprogram, som baseras på GI Metoden, har en fas för varje scenario du kan hamna i. Först går du ner snabbt i vikt i Rivstarten, sen går du över till Balansfasen där du fortsätter gå ner i vikt, men i en mer kontrollerbar takt. Sist men inte minst har du Balansfasen, där du lär dig att leva en hälsosam livsstil utan behov av batning eller återkommande viktsväningar!

Registrera medlemskap!