GI-tips

GI-tips

På GI Viktkoll finns mängder av användbara tips för dig som vill äta enligt GI-metoden. Du kan chatta med våra experter och få GI tips från dem, du kan chatta med andra medlemmar och utbyta tips. I vår receptbank hittar du också många tips på måltider som är goda och GI-vänliga.

I GI-skolan hittar du, bland mycket annat, tips på mat som ökar din fettförbränning:

Protein
Proteinrik kost har en mättande effekt. Men den ökar också den dagliga energiomsättningen. Det sistnämnda beror på att det går åt mer energi för kroppen att bryta ner protein än fett och kolhydrater. Slutligen säkrar en proteinrik kost att det är fettet som bryts ned när du tränar och inte musklerna. Välj fettsnålt protein eftersom animaliskt protein innehåller mättat fett, vilket inte har samma förbränningseffekt som fleromättat fett som finns i t ex avokado, oliver och omega-3. Både protein och fleromättat fett ökar nedbrytningen av en kalori med ca 30%.

Omega-3
Fett från fet fiskalternativt från Omega-3 kapslar påstås öka fettförbränningen genom att det ökar frisättningen av fettsyror. Omega-3 förbättrar dessutom insulinkänsligheten, vilket ger minskad fettinlagring. Ett dagligt intag på 5-10 gram fiskolja eller Omega-3 kapslar rekom-menderas. Det motsvarar 100-150 g lax.

Sojabönan
Sojabönan innehåller ämnen som stimulerar fettförbränningen bland annat genom att den är mycket proteinrik.

Fibrer
Fibrer har fettbindande egenskaper och binder bland annat en del fett i mag- och tarmkanalen. Fibrerna minskar på så sätt energiupptaget från det fett du äter. De vattenlösliga fibrerna sänker dessutom blodsockerhöjningen och därmed insulinpåslaget genom att de bildar ett för glukosen svårgenomträngligt gelé på tunntarmsväggen.

Kryddor
Starka kryddor ökar kroppens värmeproduktion, termogenesen, och därmed också fettförbränningen. Bra starka kryddor är chilipeppar, cayennepeppar, tabasco och dijonsenap.

Registrera medlemskap!