Hur fungerar GI?

GI står för Glykemiskt Index och går ut på att enskilda, kolhydratrika livsmedel ges ett glykemiskt index baserat på hur snabbt de bryts ner och absorberas i mag-tarmkanalen. Det är samtidigt ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att du ätit ett livsmedel som innehåller någon form av kolhydrater.

Kolhydraterna i ett livsmedel tas upp av kroppen olika snabbt beroende på kemisk uppbyggnad, dess form i livsmedlet och om och hur de har processats industriellt. Ett långsamt upptag av kolhydrater ger också en jämnare och mer utplanad blodsockerkurva, något som dämpar insulinpåslaget efter en måltid. Det bidrar till att hålla blodsockret på en jämn nivå mellan måltider och till hälsosammare fettomsättning och blodfettsnivåer.

Livsmedel med högt GI kan sägas vara "snabba kolhydrater" medan de med lågt GI kallas "långsamma kolhydrater". GI är alltså ett sätt att klassificera hur olika livsmedel påverkar blodsockersvaret.
GI-metoden rekommenderar att man byter ut livsmedel som får blodsockret att åka berg och dalbana mot livsmedel som håller blodsockret på en jämn nivå. Studier har visat att GI-metoden är den mest effektiva och sunda metoden om man vill gå ner i vikt. GI Viktkoll rekommenderar ett ökat intag av grönsaker, frukt och bär, nötter och frön, fullkorn, fisk och skaldjur. Vi rekommenderar dessutom att man helt avstår från drycker med tillsatt socker, raffinerade flingor, vitt bröd, bakelser och godis, skräpmat, friterad potatis, glass samt sötade mjölkprodukter och går i linje med Nordiska Näringsrekommendationer (NNR) 2012.

Läs även GI Viktkolls tankar om strikt lågkolhydratkost här!

Måste man vara hungrig för att gå ner i vikt?

Nej. GI-metoden är inte en regelrätt bantningskur – det är snarare en livsstil. Och till skillnad från alla andra bantningsmetoder ligger inte kaloriberäkning i fokus. Du slipper den klassiska bantningen där du går hungrig, slutligen tappar motivationen och misslyckas. GI-metoden är en sund livshållning där du kan äta dig mätt på både god och nyttig mat och ändå gå ner i vikt. Du kommer dessutom att känna att du mår bättre än någonsin!

Hur snabbt ser man resultat?

Med vår metod väljer du själv hur mycket tid du vill lägga ner på din viktminskning med hjälp av GI Viktkoll. Oavsett hur mycket tid du lägger ner kommer du, om du följer våra tre steg samt äter enligt våra riktlinjer och rekommendationer, garanterat att uppnå önskat resultat.

Vad är Turbo GI?

Turbo GI är viktminskning i dess effektivaste form och hos oss kallas den Rivstartsfasen. Genom att strikt begränsa intaget av kolhydrater och fokusera på en proteinrik kost kickstartas fettförbränningen. Eftersom frånvaron av snabba kolhydrater stabiliserar din insulinproduktion kommer resultaten och viktminskningen snabbare än du anar!

Det första steget är att helt ta bort två ingredienser ur din kost: vetemjöl och socker. Nästa steg är att minimera intaget av bröd, mjöl, flingor, gröt, ris, pasta, potatis och bönor. Äter du enligt detta upplägg så kommer din kropp snabbt hamna i ketos, ett läge där kroppen gör allt den kan för att bryta ner fettmassa. (Denna fas rekommenderar vi att du följer i max 6 veckor.) För att på ett enkelt sätt nå resultat, rekommenderar vi dig att följa ett färdigt program där du får färdiga recept och instruktioner för hur du ska hantera din viktminskningsprocess dagligen.

Går du med nu får du dessutom Viktgaranti!

Läs mer om vår viktgaranti
Registrera medlemskap!